Prodává nahota lépe? Někteří marketingový experti se domnívají, že se sexuální touha mění v touhu po produktu.
Mají nahé těla na reklamních plakátech pouze erotický význam, jak se na první pohled zdá? Na nahotě jako takové není nic špatného. Nazí jsme na svět přišli. Své tělo bychom měli přijímat takové jaké je. Tak v čem je háček?

Kdo se svlíkne

Obnažená těla často obdivujeme ve středověkých dílech velkých mistrů. Pro mladé umělce je při studiích malování aktů součástí výuky. Nahá těla správně vyjádřená a dobře zachycená na plátně nebo objektivem fotoaparátu jsou zajímavá a krásná.
Jdeme-li v létě na pláž, nepozastavujeme se nad téměř nahými těly, která jsou všude okolo nás… Děti, muži, ženy, staří, mladí, tlustí, tencí oblečení jen v několika centimetrových „oděvech“.

Přesto svléknout se do plavek nebo ukázat se někomu tak, jak nás bůh stvořil, v celé své nahotě, byť je to třeba lékař nebo odhalit se poprvé před svým partnerem není pro většinu z nás nic snadného.

Sexistická reklama

Nahota úzce souvisí se sexualitou. Téma sexu je dnes v naší kultuře běžné, a to jak v soukromém, tak ve veřejném životě. Na rozdíl od devatenáctého a začátku dvacátého století, kdy byla sexualita vnímána jako veřejné tajemství, ji dnes vnímáme jako běžnou součást svých životů. Dokonce je nám prezentována jako činnost, na které bychom měli pracovat, a kde bychom se měli zlepšovat.

V reklamní strategii nejde o zobrazování sexu jako takového. Smyslem je vyvolat bažení. To funguje jako přidaná hodnota inzerovaného zboží.

Jakou má nahota v reklamě skutečnou cenu?

Nahé ženské tělo dnes prodává auta, prací prášky, čokoládu i stavebniny. Ženy v reklamách jsou často zachyceny se skoro odhaleným tělem a v obscénních pozicích. Otázkou je, zda to (převážně u mužů) rozvíjí fantazii nebo spíše otupuje. Na plakátu je vše „naservírované“. Stačí si jen vzít. Žena, již zbavená oblečení a připravená „k akci“, už nemá čím svádět. Vše je vidět, vše je odhaleno. Nabídnuto rovnou k použití.
Způsob, kterým jsou ženy používány v reklamě, z nich dělá pouze objekt tělesného zájmu. Tajemství jsou všem prozrazena. Člověk je jako zboží ve výkladní skříni.

Kde nahota prodává?

Největší byznys, kde nahota prodává, není kupodivu porno průmysl, ale odvětví, které nám na první pohled nabízí skvělé věci, a tím je zdravý životní styl.
Nahota zde nezavání erotikou, ukazuje se nám ve své čistotě, síle a kráse. Tají se nám dech nad vypracovanými těly, mužnými svaly, štíhlými pasy modelek a hebkou opálenou pletí. Vždyť přece všichni bychom si přáli vypadat takhle, nebo snad ne? No a jasně, že se za tím vším skrývá zase ten sex.

Chceme se líbit a podléháme diktátu doby

Jenže práce na sobě a na svém těle vyžaduje mnoho úsilí, odříkání, bolesti a potřebuje také svůj čas. Než se dostaneme ke své vysněné postavě, propotíme hodně triček a odřekneme si spoustu skvělých maminčiných buchet. To není snadné. Existují proto i jiné a rychlejší způsoby. Plastická chirurgie, vyhlazování, liposukce, „kouzelné“ pilulky a rychlé diety. Častokrát velmi bolestivá řešení, ale co bychom pro krásu neobětovali…

Čím budeme atraktivnější, tím lepší partnera získáme. Evoluční teorie by tomu i napovídala. Nahota, se kterou se dnes setkáváme doslova na každém rohu, útočí na nejsilnější lidský pud. Je to tlak, kterému podléháme. Experti z marketingu dobře vědí, že erotické a fitness reklamy s dokonalými odhalenými těly fungují.
Všichni pak odevzdáme svoje peníze firmám, produktů a službám, které nás udělají přitažlivějšími a žádanějšími. Módní průmysl je jen dalším důkazem.

Nahota a děti

V minulosti byla dětská nahota vnímána diametrálně odlišně než nyní. Děti byly velmi často nahé. Běhaly po vesnici jen tak v košilkách a oblečení u dětí mělo dlouho pouze praktický charakter jako ochrana před zimou. V dnešní době nosí děti na koupaliště plavečky. Jak se rozvolnily možnosti nahoty a odhalování u dospělých, tedy hlavně u žen, tak se zpřísnily vůči dětem. Fotograficky zachycené nahé tělo nezletilých včetně nejmenších dětí je už trestně napadnutelné. S rozvojem internetu narostly příležitosti přijít si na své pro duševně nemocné a zločinná individua. Proto je zcela pochopitelné, že rodiče hájí zájmy a bezpečnost svých potomků.

Negativním vedlejším efektem toho je, že ani umělečtí fotografové nesmí fotografovat to, co bylo možné zachytit zcela běžně, veřejně a legitimně. Dnes je naprosto nemožné fotit nahé děti a absolutně nemyslitelné a odsouzeníhodné je vystavovat tyto fotografie na veřejnosti. Ať už to jsou miminka v porodnici, cachtání dětí ve vaně či u moře.

Doba se stále mění a naše názory a vnímání nahoty s ní. Těžko říci, kam se vyvine současný trend za dvacet nebo třicet let. Určitě je nesmyslné nahotu tabuizovat a současně ukazovat zcela všude, o dvojím metru ani nemluvě.

Leave a Reply

Your email address will not be published.